بگو سنجاقکم هستی
جای پا

 

 جـایِ پـا

توُ هـوایِ ایـن زمسـتون ، باز دلـم هـواشو کرده

یخِ کوچه هایِ بن بست ، مثِ قلبش ، سردِ سرده

 

جایِ پاهای رو برفا ، خودمو یادم می آره

وقتی جا موندم و اون رفت ...

رفت و بر گشتی نداره .

 

گم می شه همه وجودم ، تویِ پس کوچه ی ماتم

مثِ جـاپـاها می میـرم ، زیـرِ برفِ تـازه کم کم

 

وقتـی اینجا تک و تنـهام ، حرف تازه ای ندارم

تـویِ خـاطـراتِ قلبم ، زنـدگیـمو جا می ذارم

  

کاش می شـد بـرم از اول ، بزنم به سیـمِ آخـر

پـا بـذارم رویِ عشـقـم ، بپـرم ، مثـلِ کبـوتر

 

تا ببیـنم کـه نگاهـش ، واسه موندن بی قـراره

تا ببیـنه یخِ قـلبـش ، می شـکـنه با یـه اشاره

 

  مانـدانـا ابـری - زمستان ٨۶

 

پی نوشت یک :

شک می کنم به اصالت ریشه ی آدم ها ، وقتی به جای محبت ، خشم و خون به هم پیشکش می کنند !

فرقی ندارد ازکدام کشور ، با کدام آئین ! طعم گریه همیشه شور است .


پی نوشت دو :

خیلی وقت هست کار جدیدی ننوشته ام ! ...

  خواستم این صفحه با یک کار قدیمی و مجوز دار از یکنواختی خارج شود .


پی نوشت سه :

این پست دعوتنامه ندارد ... و بعد از یک سال که چهاردهم هر ماه به روز بودم برای این

پست  منتـظر حضور بی دعوتتان هستم !


پی نوشت چهار :

چند نفر از دوستان در مورد ثبت ترانه به نام خودشون سوال کرده بودند ، طبق آخرین خبری که من دارم اقدام جهت ثبت ترانه

توسط خود ترانه سرا دیگر میسر نبوده !!!! و باید توسط یکی از شرکت های موسیقی که وزارت ارشاد تائید می کند انجام شود !!!!

هرچقدر علامت تعجب اینجا بذارم کمه .... خودتون حساب کنید این قانون به نفع چه کسانی هست .

برای کسب اطلاعات بیشتر فقط روزهای شنبه با این شماره  ۴  الی ۶۶٧٠۵١٠١ - ٠٢١ تالار وحدت ، واحد مجوز شعر تماس بگیرید.

                     

پی نوشت پنج :

با تشکر از جناب آرش شفاعی جهت گردآوری مطالبی در خصوص پی نوشت چهار ، قسمتی از آن را در زیر و اصل خبر را اینجا بخوانید http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100897303058

معاونت هنری وزارت ارشاد از آبان ماه امسال آیین نامه داخلی شورای شعر و موسیقی را تغییر داد؛ چرا که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد از حدود 18 هزار قطعه ترانه و شعر مصوب این شورا تنها حدود یک دهم آنها در قالب اثر موسیقی تولید می‌شود و این حجم از آثار و نبودن ضمانت برای اجرای آثار باعث اتلاف وقت شورا می‌شود. 

براساس آیین‌نامه جدید، ضوابط فنی و محتوایی تصویب ترانه و شعر مشخص شده و از این پس به جای ارائه شعر و ترانه از سوی سرایندگان، شرکت‌های تولید موسیقی اشعار و ترانه‌های پیشنهادی خود را به همراه اطلاعاتی درخصوص نوع موسیقی، خواننده، سرپرست گروه، تاریخ تولید، نام آهنگساز، گویش و نام سراینده کلام در قالب یک بسته فرهنگی  به شورای شعر و موسیقی ارائه می‌کنند.
به عبارت دیگر در این آیین‌نامه ارتباط مستقیم شاعران و ترانه‌سرایان با شورای شعر و موسیقی حذف شده و آنها با شرکت‌های تولید آثار موسیقی در ارتباط خواهد بود.

 

شرکت های فعال ناراضی اند

اولین علایم نارضایتی از این تصمیم از شرکت‌های موسیقی فعال ظاهر شد. براساس آیین‌نامه آنها می‌توانند تعداد محدودی شعر برای اجرا پیشنهاد دهند و دریافت ترانه و شعر مجدد منوط به اجرای آثار تصویبی گذشته است.

با توجه به این ‌که بررسی آثار تولیدی و کنسرت‌ها در بخش‌هایی چون کارشناسی موسیقی و حراست طول می‌کشد؛ این محدودیت جدید این‌گونه شرکت‌ها را با چالشی تازه روبه‌رو کرده است بر همین اساس پیشنهادی ارائه شده است که در آیین‌نامه جدید شرکت‌های موسیقی براساس میزان فعالیت تولیدی و کنسرتی خود به 3 دسته شرکت‌های فعال، نیمه فعال و کم فعالیت دسته‌بندی شوند و میزان سهمیه ارائه آثار برای آنان براساس میزان فعالیت آنها تعریف شود.

بازار ترانه تصویبی راکد می‌شود

مشخص است بیشترین گلایه از شیوه‌نامه جدید به ترانه‌سرایان مربوط باشد. پیش از این ترانه‌سرا اثری را به شورای شعر و موسیقی ارائه می‌کرد که در صورت تصویب، او می‌توانست برای اجرای موسیقایی آن با موسیقیدانان و خوانندگان وارد مذاکره شود.

تصویب ترانه به نوعی ضمانت حفظ حقوق ترانه‌سرا در وضعیت نامناسب عدم رعایت حقوق معنوی اثر محسوب می‌شد اگرچه عبدالجبارکاکایی معتقد است ترانه‌سرایان تصور می‌کردند که ثبت آثار آنان در شورای موسیقی به حفظ حقوق آنها منجر می‌شود، چرا که اصولا کار این شورا ثبت شعر نبود و در صورت استفاده از اثر در آلبوم‌های غیرمجاز که 70 درصد بازار موسیقی را در اختیار دارند دست ترانه‌سرایان از همه‌جا کوتاه است.

وی با اشاره به این‌ که شیوه پیشین تصویب آثار شعر و ترانه بازار اقتصادی بدی به نام بازار شعرهای مجوزدار ایجاد کرده بود، می‌گوید: با این شیوه این بازار برچیده می‌شود، اما برای حفظ حقوق ترانه‌سرایان باید فعالان عرصه موسیقی پاپ اتحادیه صنفی قدرتمندی ایجاد کنند تا مانند فارابی که فیلمنامه‌ها در آنجا ثبت می‌شود؛ ترانه‌ها را ثبت کند و با ضمانت اجرایی قوی جلوی تضییع حقوق هنرمندان را در بازار موسیقی غیرمجاز که همه چیزش غیرقانونی است؛ بگیرد.

دلالی فرهنگی

این البته یک روی سکه است چرا که شنیده می‌شود برخی شرکت‌های موسیقی که با محدودیت جدید و ریسک تازه‌ای در کار خود روبه‌رو شده‌اند چاره کار را در این دیده‌اند که جلوی ضرر احتمالی را بگیرند و البته راحت‌ترین کار را در پیش گرفته‌اند و آن مطالبه درصدی از شاعران برای ارسال شعرشان جهت تصویب است!


پی نوشت شش :

آلبوم " شایعه "  با صدای نادر مسچی رو  از دست ندین

واقعا لذت بردم از شنیدنش ...

هوا تشنه ست منم ، بی خواب و خسته ، دارم نسبت به تو دلسرد می شم

دارم قـد می کشم از جـای خالیت ، دارم از درد دوریت مــرد می شم

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/۱٠/۱٤ - ماندانا ابری